Taupo

28 februari 2018 - Taupo, Nieuw-Zeeland

27/2

Vanochtend toch even geprobeerd of we de dagwandeling langs de vulkanen van Tongariro NP konden maken. Bij het info centrum werd ons duidelijk gemaakt dat dat zinloos is. Bij wijze van spreken kon je tegen de berg aanlopen voordat je deze zag. Bah! In de regen toch nog een kleine wandeling gemaakt naar een bergrichel. Het uitzicht was adembenemend slecht. De plastic capes die we hadden meegenomen waren wel heel nuttig. Daarna doorgereden naar Taupo. Ligt aan een groot meer, dat ontstaan is na een vulkaan uitbarsting rond 186 AD. Romeinse historici schreven dat er in die tijd nevelige luchten en zonsondergangen die vlam vatten te zien waren. Het is wrsch de grootste vulkaan uitbarsting van de laatste 5000 jr geweest. Het meer blijkt even groot te zijn als de stad Singapore! Na aankomst in de middag, nog steeds in de regen, een eind langs het meer gewandeld. Aardig waren de vele heet water poolen, die het gevolg zijn van de thermische activiteit van deze nog slapende vulkaan.

28/2

Bewolkt maar droog. Vandaag een lange wandeling, van 3,5 uur, gemaakt langs de Waikapo rivier. Onder andere langs de Huka Falls (meer een stroomversnelling met hoogte verschil van 11 mtr) Toch wel indrukwekkend als je bedenkt dat er per seconde zoveel water naar beneden komt dat je er een olympisch zwembad mee kan vullen, Voor de liefhebber 220.000 ltr/sec. ‘s Middags rondgelopen bij ‘Craters of the Moon’. Een geothermisch gebied met borrelende modderpoelen, stomende kraters en sissende/ brullende ‘Fumeroles’ (gaten in de grond). Bij elkaar 18,5 km afgelegd (23341 stappen). We zijn ook langs het info centrum geweest om te horen wat de mogelijkheden bij Rotorua zijn. Daar vlakbij ligt Hobbiton, het Hobbit dorp uit de filmset van de gelijknamige film. Om het te zien kost bijna NZ$ 100 pp. Je kunt dan beter de film nog maar een keer gaan zien vinden we, dus slaan we dat over. Wel laten we ons onderdompelen in de Maori cultuur Ben benieuwd.