Tot slot

7 maart 2018 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Zo aan het eind van onze reis de balans opmakend komen we beiden tot de slotsom dat NZ een werkelijk indrukwekkende natuur heeft, er opvallend weinig dieren zijn, het er veel regent vooral aan de westkust, dat de koffie hier onovertroffen lekker is, dat de huidige regering erg inzet op behoud van milieu en de NZ-ers zeer vriendelijke mensen zijn. Het begon vrij plat aan de oostkust van Zuidereiland. Maar na Dunedin met de bocht naar het westen werd het landschap woester: hoge bergen begroeid met Regenwoud. Op het Noordereiland biedt het landschap een lieflijker aanblik met door lava gevormde glooiende hellingen (‘Hobbit huisjes’).

Het is toch raar dat we weinig vogels gezien hebben. Ik had eerlijk gezegd verwacht iets tegen te komen als in Australië, waar vogels in overvloed zijn met allerlei verschillende kleuren en geluiden. Voordat de mens hier voet aan wal zette waren er alleen maar vogels. Wat we aan bijzonder vogels gezien hebben, waren de Weka, Tui, Kea en een Kiwi (maar dan achter glas in een grote kooi).

Het was een mooie reis, zeker de moeite waard. Het is heerlijk om met een camper zo te reizen. Het gevoel van vrijheid en alle indrukken die we opdeden zullen we niet snel vergeten. Echter zo indrukwekkend als onze Australië en West-Amerika reis was het niet.