Rotorua geothermisch gebied

2 maart 2018 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

2/3

Vandaag is Kirsten jarig. Van harte meid, we bellen.

Terwijl ik dit schrijf, aan eind van de middag regent het weer. Maar, zoals Carla terecht opmerkte het is wel regen in NZ! Vandaag verder bewolkt maar droog gebleven. Vanochtend een wandeling gemaakt langs het blauwe meer (was gewoon donker wrsch door het ontbreken van de zon) en een stukje van het grijze meer gezien (ook donker). Daarna doorgereden naar ‘Buried Village’. Een plek waar in 1886 120 mensen omkwamen door een vulkaan uitbarsting Het ligt aan Lake Tarawera. Hans en Anke we hebben geen bordje Solitaire Lodge gezien. Vanmiddag door het centrum van Rotorua gelopen. Toch wel bijzonder zo’n stadje waar op veel plekken gewoon stoom uit de grond komt of waarschuwingsbordjes staan: ‘ pas op modderpoelen Erg heet! Of pas op de grond kan erg warm worden (het wordt je dan te heet onder je voeten dus). Er staan een paar bijzonder mooie Tudor-stijl gebouwen. In een ervan was een museum gehuisvest, maar deze is nu definitief gesloten omdat onderzoek had uitgewezen dat het niet aardbeving bestendig is. Nu maar hopen dat er geen aardbeving komt.

Nog een opvallende bevinding is de integratie van de blanken en Maori’s. In Amerika bij de Indianen en in Australie bij de Aboriginals was dat naar onze beleving toch anders.

Morgen naar Taurango aan de oostkust.