Rotorua

1 maart 2018 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

1/3

We zitten nu in Rotorua op een camping aan het meer. Onderweg gestopt bij Te Puia. Dat is een geothermisch park waar je behalve van bubbelende modderpoelen en spuitende geisers ook kunt genieten van Maori kunstwerken en waar je Kiwi’s (het nationale symbool van NZ) kunt zien. We hebben ons bij een groep met gids aangesloten en leuke uitleg gekregen over achtergrond en bewerking van de Maori kunsten. Men was bezig met houtbewerken en vingerweven met bladonderdelen. Ook idd een Kiwi gezien. Deze vogels kunnen niet vliegen, hebben grote poten die lijken op die van Dinosaurussen en komen enkel in het donker naar buiten. Het was dus goed turen geblazen.

Om 16 uur werden we opgehaald voor ons bezoek aan het Maori Village Tamaki. De rit in de bus heen en terug was op zich al een belevenis. De chauffeur bleek welkom, een goede reis, goedendag en tot ziens in 61 talen te kunnen uitspreken, ook in het Nederlands. Ook bleek hij een goede zanger te zijn en kende vele volksliederen geheel of gedeeltelijk. Van het Wilhelmus kende hij de eerste zin.

Het bezoek aan het Maori dorp was zeer de moeite waard en een echte aanrader. Het begon met de Maori welkomst ceremonie en daarna waren er 5 korte, interactieve demonstraties van Maori gebruiken/rituelen waardoor we iets over hun cultuur en gebruiken te weten kwamen. Tot slot een Hangi maaltijd genoten. Hangi is een traditionele kook methode waarbij gloeiend hete stenen in een gat in de grond worden gelegd. Het vlees en groente worden daarbovenop gelegd, het geheel wordt afgedekt met een natte doek en daarna wordt het gat dicht gemaakt. Dat blijft zo gedurende 3-4 uur. Daarna is het eten klaar en gaar. Lekker! Om 20 uur waren we weer terug bij onze camper.

1. Hans van balen:
    1 maart 2018
    dag Frank en Olga,
    anke en ik hebben 3 maanden gewerkt in de Solitaire Lodge aan Lake Tarawera nabij Roturua.
    De eigenaar is er niet meer en of de lodge nog bestaat weet ik ook niet maar het was wel een super mooie plek.
    Ik lees al jullie verhalen, een feest der herkenning
    groeten hans