Tongariro NP?

26 februari 2018 - Ohakune, Nieuw-Zeeland

We zitten nu in het midden van Noordereiland. De gehele dag heeft het soms minder, maar vaker veel meer geregend. Dat is niet prettig rijden, maar nog veel minder zien. Koud is het niet, zo’n 18 gr. Het blijft mij opvallen hoe correct de NZ-ers zich in het verkeer gedragen. De wegen zijn tweebaans, dus vrijwel de gehele tijd tegemoetkomend verkeer. Om de -tig km is er dan een passeer strook van een paar km. Ik rijd gemiddeld 85km/uur en de chauffeurs blijven keurig achter mij rijden. Geen gevaarlijke inhaal manoeuvres als in Frankrijk of Nederland. Na het inhalen gaan ze ook direct weer naar links. We kunnen er wat van leren.

Halverwege de middag in Ohakune, de zuidelijke ingang van Tongariro NP aangekomen. Zoals we al vreesden wordt het lopen van de Tongariro Alpine Track, vanwege het weer, ten zeerste afgeraden en rijden er ook geen shuttle busjes naar vertrek en aankomst plaats. De voorspellingen voor de rest van de week zijn niet veel beter: veel regen, laaghangende wolken dus uitzichten nihil. Ohakune is een klein dorp waar weinig te beleven valt. In de winter is het een uitvalsplaats van skiërs. We veranderen ons plan dan ook en gaan morgen naar Taupo om daar een wandeltocht te maken en proberen dan ‘s avonds in Rotorua te overnachten. Rotorua biedt zowel geothermische activiteiten als de Maori cultuur. Misschien als het weer verbeterd dat we nog proberen terug te komen om de dagtocht alsnog te maken.

1. Ger en Mia:
    26 februari 2018
    We ervaren jouw reisverslag als een feest van herkenning, aangevuld met informatie over plaatsen waar we destijds (2000/2001) niet geweest zijn. We herkennen weer de wisselende weersomstandigheden, het natuurschoon en de vriendelijkheid van de bewoners. Ook zien we hoe snel de tijd verstrijkt als je veel beleeft; al weer 3 weken onderweg! Wij hebben na Rotarua (boeiend) in de buurt van Tauranga met dolfijnen gezwommen, een belevenis die we aanraden, al is die sterk afhankelijk van de weersomstandigheden. We wensen jullie nog een fijne tijd. Groetjes.